Ilse

We zijn altijd benieuwd naar je verhaal
Hier vind je een uitgebreide collectie Cuba Reisverslagen.
Plaats reactie
michiel
miembro de mérito
miembro de mérito

Ilse

Bericht door michiel » 26 mei 2010 06:21

La Habana!

Hallo allemaal!
Hier mijn eerste verslag. Het internet is redelijk traag, maar goed te doen.

Dag 1
Dag van vertrek! We verzamelden om half 11 op schiphol bij de incheckbalie en konden om half 1 boarden. Rond 14:02 stegen we op vanaf de Polderbaan. Gelukkig kreeg ik geen panische aanvallen, haha. Alleen met landen nog even. 10 uur valt gelukkig mee als je je er op instelt.
We hadden al 18 uur geen donkerte meer gezien. Dat was wel raar, want je weet dat het dan 12 uur in NL is en je kan je er niks bij voorstellen.
Onze rit naar het hotel was meteen fascinerend. De eerste chevy's kwamen voorbij. Wat ons wel allemaal meteen opviel is dat Cubanen veel van je willen. Helpen, praten, nakijken, nafluiten of gewoon praten. Ouderen komen voor een aalmoes.
Wat ook opvalt is dat hier ook gewoon Kia's rijden en volkswagens. En Amerikaanse schoolbussen!
De bevolking varieert van donker als zwart tot zo licht dat je ze aanziet voor toerist.
Het hotel is oke. Alleen warm. Het is hier zo vochtig en benauwd en klam. 24 uur per dag. Vreselijk1
Overdag in de zon is een hel. We zijn vroeg naar bed gegaan, maar sliep pas om 12 uur. Om 7 uur weer op!

Dag 2
7 uur al op, hoewel dat niet moeilijk was, omdat ik weer slecht sliep (raar aangezien ik al 24 uur op was). Ontbijten om 7.45 uur. Tot onze grote verbazing was het eten heel goed te doen. Omeletje met ham, kaas en ui, brood, mango sap. Groente, soort van koekjes.
We hadden eigenlijk ons geld al moeten wisselen, zodat we water konden kopen. Het wisselen kon die dag niet, maar later op de dag. Naja, dan niet.
Om 8:30 uur richting talenschool. we moesten voor de docenten over onszelf vertellen in het Spaans en zo werden we dus ingedeeld in niveau. Beginners, medium en gevorderden. Ik ben wonder boven wonder (ehem) bij de beginners beland. De leraressen zijn leuk en gelukkig was er airco.
Hierna gingen we Havana in voor de stadstour. We zijn langs 5 pleinen gekomen met kerken en huizen. Ik heb niet veel mee gekregen van deze dag. Ik zweette me een ongeluk en had amper gedronken omdat ik niks had kunnen kopen. Ik was ook nog doodmoe. Ik kon af en toe water drinken bij anderen, maar dat ging nog niet goed.
Ik had het gevoel flauw te vallen en had echt bedenkende kleding aan, omdat we een kerk zouden bezoeken. HEt was gewoon te warm.
Toen we eindelijk terug naar het hotel gingen, kreeg ik ook nog hoofdpijn. We konden in het hotel ook al niet wisselen en gingen verder lopen naar de bank. Toen ging het echt niet meer. Gelukkig wilde Wesley nog met me teruglopen en kreeg ik wat water en zoute koekjes. Denise wilde gelukkig voor me gaan wisselen.
Nu heb ik gelukkig genoeg water gekocht, haha.
We gingen daarna zwemmen. Helaas is het zwembad op het dak anders dan verwacht. Er is maar een kleine rand om te zitten en dus alleen je voorkant is te bruinen.
Sowieso lopen we de hele dag in kleding. Dus helemaal bruin zit er wellicht niet in.
's Avonds hebben we met vieren een taxi genomen voor 5 CUC. We gingen met 18en eten in een paladar. Het was maar 10 min met de krakmikkige LADA. Maar het heeft wel zijn charme Wink
We hebben kip met friet en mayo gegeten voor 7 CUC in totaal. Ondertussen werd mijn hoofdpijn nog erger. Taxi terug genomen naar het hotel en gaan slapen. Eindelijk de hele nacht geslapen. Om half 7 was ik weer wakker.

Dag 3
Vanmorgen naar de talenschool gegaan voor de eerste echte les. Weer veel te makkelijk. Achteraf maar aan Dick gemeld en ben overgeplaatst naar gevorderden. Voor me gevoel weer te moeilijk! Ik zie het morgen wel.
Hierna naar Havana gegaan naar CAMARA OSCURA. Dat is een soort camera die door licht het beeld van buiten op een scherm projecteerd. Heel bijzonder! Zoek maar op google Wink
Hierna ananassap gedronken op een terras voor 1 CUC, onder het genot van dansende oudjes. Er stond namelijk een orkestje. We moeten zowaar op de foto met 2 Cubanen (?) Blond he Wink
Daarna naar het hotel gegaan en bij het zwembad liggen zonnen. Zit nu wel alleen onder de zonne-allergie! En heb zo goed gesmeerd.. Bah.
Net gegeten bij de pizzeria hiernaast. Lekker lekker.

Dit was het voor nu. Morgen weer naar de talenschool en naar het museum van de revolutie. Misschien nog uit vanavond!
Wellicht update ik volgende week weer! Heb nog wat minuten over.

http://ilsert.waarbenjij.nu/Reisverslag ... id=3449104

michiel
miembro de mérito
miembro de mérito

Re: Ilse

Bericht door michiel » 28 mei 2010 06:06

Viva Cuba Libre!

Hola a todos...
Qua tal? Muy bien. El tiempo es muy agreable ahora! Wink

Dag 4

Redelijk geslapen. Was niet moe toen ik ging slapen, maar toen ik om 7 uur wakker werd was ik doodmoe. Heel de dag nog wel. Blijft raar. Want een jetlag is het niet. Nooit gehad ook!
Vandaag was dus mijn eerste dag als gevorderde bij de Spaanse les. Het ging best wel goed. Ik kon alles goed verstaan. Echt heel raar, maar mijn Spaans vliegt hier vooruit.
Mijn nieuwe lerares Rita is echt een schat van een vrouw! Ze doet altijd grappig en altijd vrolijk. 's Middags naar el museo de la revolucion geweest. Vlak naast de Granma gestaan. De boot waarmee Fidel, Che e.a. op Cuba landde om de revolutie te starten. Heel indrukwekkend. Ze hebben daar gewoon op gestaan! Het museum was het oude huis van Batista; presidentiele paleis. Er zaten zelfs nog oude kogelgaten in de marmeren muren van een aanval op Batista zelf. Zo maf!
Voor de rest alles gewijd aan Fidel en het verloop van de revolutie.
Terug in het hotel zijn we meteen ergens gaan eten, maar dit viel echt erg tegen; alleen de limonade was lekker. Je kan niet alles hebben, haha!
Daarna terug gegaan om te douchen en te leren voor Spaans examen. Daarna gaan slapen!

Dag 5

Leuke les gehad! Rita, onze docente, altijd vrolijk... ging met ons zingen en met mij de cha cha cha dansen. Tussen neus en lippen door zei ze ook nog dat me knap vond.. QUE BONITAAA! SIIIIII! Como un film!
Me gezicht ofzo haha. Net een filmster. Het zal wel aan me blonde haren liggen Wink
Hierna toets Spaans gehad en dat ging best goed! Nu hopen op een voldoende! Daarna vertrokken naar Hotel Nacional voor een tour. Erg mooi luxe hotel waar de mafia vroeger zat. Het werd ook gebruikt als fort vroeger.
Daarna gegeten in een soort van Amerikaanse tent. Hamburger en friet enzo, haha. Afvallen zit er niet in denk ik. Nadeel was dat we als 4 meiden op straat altijd aangestaart worden en nagefloten. Maar ze doen verder niks. Iris pakte ze nog vast even... Verder liepen er hele lieve schattige hondjes op straat. En ze kwamen achter ons aan lopen. Maar ik raak ze niet aan. Eentje likte me :S

Morgenvroeg vertrekken we naar Pinar del Rio voor t/m zondag. Zondagavond zijn we weer terug hier in Saint Johns... Dus dan ga ik wellicht weer op internet. Dan kan het ook pas weer. Vandaar de snelle update. Nieuwe kaart kost trouwens 6 CUC Wel duur voor een uur. Maar ja. Alles is sowieso maar 1 of 2 CUC. Eten 7 CUC.. Een broodje voor 1 CUC (ong 1 euro) en dat is heel erg duur voor Cubanen zei Rita.. Ongelooflijk he?
Zondag is ook mijn deel van de tour en ik heb er geen zin in. Ben net gewend aan de stad en Havana op zichzelf en dit hotel. En nu gaan we morgenvroeg weg. Maandag zijn we wel weer terug, maar toch...

'Tot volgende week'

http://ilsert.waarbenjij.nu/Reisverslag ... id=3451511

michiel
miembro de mérito
miembro de mérito

Bericht door michiel » 01 jun 2010 06:49

Vinales

Dag 6
In de ochtend vertrokken naar Pinar del Rio en Havana achter gelaten, maar maandag zien we elkaar terug. We hebben er 2 uur op gereden. Onderweg gestopt bij een sigarenfabriek. Deze mensen rollen ongeveer 120 sigaren per dag. Ongeveer 4 a 5 per kwartier. Ze verdienen 11 CUC per maand. Dat is 8 euro. Doosjes inpakkers verdienen iets meer. In een ander hokje zit een man die de arbeiders verhalen vertelt, omdat het werk anders te eentonig wordt. Hier in het westen is het zo anders dan in Havana. Overal platteland; overal bomen, struiken, gras. Kleine vervallen huisjes. Meer armoede. Dat is zeer zeker zichtbaar. Je beseft beter dat je in Cuba bent. Veel meer dieren ook en vogels. Je komt de meest mooie en rare dingen tegen. Kleine .blaadjes die, als je ze aanraakt, meteen dichtklappen. Erg bizar. Hierna naar een rum fabriek geweest. Moet ik er wel aan toevoegen dat de eerdergenoemde fabrieken gewoon huizen waren en in bijna niets op een fabriek leken. Hier nog droge en zoete rum gedronken. Zo sterk! Mojito’s hier ook. Zeer sterk. Maar heerlijk!
Na deze bezoekjes zijn we naar de Viñales vallei gereden met de Mogotes. Daar was ook ons hotel! Het ligt op een heuvel met een overweldigend uitzicht op de vallei. De Mogotes op de achtergrond. Het uitzicht is niet te beschrijven! Zo overweldigend mooi. En het geluk was dat onze galerij er op uitkijkt. In het midden ligt het zwembad met er omheen, een soort van appartementjes in 2 verdiepingen. ’s Middags gezwommen en voor het eerst fatsoenlijk in de zon gelegen. Maar onze organisatie verplichtingen begonnen al vroeg. We moesten het avondeten opnemen. ’s Avonds me tour doorgenomen voor zondag en met Dora alvast alles besproken. Dora is onze Cubaanse gids. Ze gaat de hele reis mee. Gelukkig is ze vloeiend in Engels. Haar vriend William is dit weekend ook mee. Maar waarom weet ik niet. Waarschijnlijk voor de lol. Om 12 uur zijn we gaan slapen.
Dag 7
Heerlijk geslapen op een dik hoofdkussen (al de hele week gemist!). We hebben ook een balkon, dat is heel ideaal. Minder is dat het complex dus op een heuvel staat en dat dus alles met de trap moet. Vandaag gingen we naar de Cuevo del Indio. Dat is een oude Indianen grot in een Mogote. Erg mooi, want er loopt een rivier door de grot heen. We gingen er met een bootje doorheen. Overal zag je stalagmieten en stalactieten in de mooiste en raarste vormen. Daarna nog naar een mooi uitzicht op de vallei geweest. Daarna nog de Mural de Prehistorica bezocht. Een of andere beschilderde Mogote bezocht. Daar ook geluncht. Daarna terug naar het hotel waar ik heel de avond heb zitten leren aan mijn tour voor morgen. Iedereen ging naar de disco. Heb een hoop leuke en aparte verhalen erover gehoord, maar ik was niet mee gegaan. Ik werd al snel moe en lag om half 11 in bed. Elke ochtend om half 7/7 uur opstaan breekt je wel op.

Dag 8
De dag van mijn tour! Spannend. We zijn eerst naar Soroa gereden, een plaats in de provincie Pinar del Rio, op de route naar Havana. Met alle koffers, want we zouden ’s avonds dus terugkeren naar Havana. Saint Johns; hetzelfde hotel als de week eerder! We gingen naar een orchideeëntuin. Elmar had het eerste deel van de dag onder zijn hoede. Ik het tweede. Er zijn blijkbaar meer dan 500 soorten en ze hebben bijna geen verzorging nodig. Nooit geweten, haha. De tuin was heel mooi en we hebben zeker nog wat tropische vogels voorbij zien vliegen. Hierna naar la comunidad Las Terrazas gereden. Hier zouden we de Canopytour gaan doen. We werden in een tuigje gehesen,zodat je aan een katrol kon hangen aan een ijzeren koord en dan dus 25 meter boven de bomen naar een toren 300 meter verderop kon sjezen. Het duurde even, maar ik ben gegaan. Je gaat ongeveer 30 km/u. Bij de 2e toren had ik weer een grote mond, haha, dus mocht ik daar als eerste. Je raast echt over een meertje en boomtoppen. Vrij hoog. Gelukkig kon ik dat wel hebben Wink We hadden leren handschoenen aan en een stuk karton om te remmen. Je moest dan rustig knijpen. Deed je dit te hard, dan kon je schouder breken. Ik sjeesde dus af op de 2e toren en de man daar gaat seinen dat ik moet remmen. Ik durfde niet, maar op het eind ga je zo hard… Dus ik dacht dat ik er op ging klappen. Gelukkig zat er nog een kussen tussen, zodat je meteen kon stoppen. Wel doodeng. Bij het 3e traject probeerde ik nog te remmen alleen kreeg ik dus een ruk aan me schouder. Niet tof…
Op dit punt waren we al ruim 5 uur uitgelopen op ons schema en iedereen was moe, had honger en was chagrijnig. En ik moest nog steeds mijn tour doen. Ik had er onderhand ook geen zin meer in. Richting de lunch begon ik. Daar aangekomen half gegeten en snel maar over de plantage gelopen met de gids die meeging. Na mijn presentatie daar zouden we nog gaan zwemmen. Maar omdat we uitliepen kon dit niet. Ik kreeg van alle kanten verschillende informatie. Uiteindelijk begon ik eindelijk en toen ging het dus lekker tropisch regenen. Fijn. Alles ging fout, maar stiekem hoopte ik dat er rekening mee werd gehouden. Hierna zouden we dus terug rijden naar Havana. In de bus terug kwam ik er nog achter dat de chauffeur toch naar het meer zou gaan, omdat hij nog dacht dat we zouden gaan zwemmen. “Senor, Vamos a ir a la Habana!” Habana? Si! Oh… Si, Saint Johns. Moest ie weer keren. Gelukkig kan ik al zo Spaans dat ik me eruit kon redden. Terug bij Saint Johns was het wel weer thuiskomen en konden we de incheck doen. Dit ging heel soepel. De docenten vroegen of we naar Hotel Nacional konden komen voor de beoordeling. Gelukkig had ik voldoende! Zo blij! Smile Hierna nog even op de kamer gehangen. We hebben nu een andere dan eerst, maar wel een veel grotere, omdat we op een hoek zitten.

Dag 9
Vandaag weer een ouderwets dagje Havana. Eerst talenschool met Spaanse les natuurlijk. We hebben vooral gedanst op Cubaanse muziek. Onze docente Rita is nogal een blij persoon Wink Ik heb haar nog een pen gegeven. Helemaal gelukkig was ze ermee. We hebben woensdag nog een leuke afsluitmiddag met dans en muziek van ons en hen. Moeten we nog maar even bezien wat we gaan doen! ’s Middags het Capitolio bezocht. Groot gebouw in Havana Vieja. Daarna aan het zwembad gezond. Hopelijk verdwijnen de witte lijntjes snel, haha. Heb olie gekocht met een beschermingsfactor. Dan gaat het sneller. Ben nu wel gewend aan de zon en de hitte. Tevens is mijn zonneallergie van een week eindelijk weg, maar aangezien ik minder hoef te smeren denk ik dat ik misschien allergisch was voor de zonnebrand? Vanavond zijn we naar een superluxe restaurant geweest met geweldig eten. Voor maar 6 CUC.. 5,5 euro ofzo. Voor een hoofdgerecht. Ik moet toch ook even zeggen dat 3 keer per dag eten en continu water drinken wel helpt voor de lijn… Razz
Morgen bezoeken we de ambassade, of ja, in ieder geval de ambassadeur.

Ik moet er nog even algemeen aan toevoegen dat de Cubanen echt niet zo wereldvreemd zijn. Ze hebben echt veel kennis van Spanje, Amerika, Italië en op zich wel Nederland. De docenten wel in ieder geval. In elk restaurant staat ook wel een bandje met Cubaanse muziek en ze hebben allemaal een CD gemaakt. Ze spelen over het algemeen wel allemaal dezelfde nummers. Inmiddels kennen we ze allemaal. En ook echt iedereen houdt van die muziek. Heel apart. Wat wel heel erg is nog, is alle straathonden. Ze zijn broodmager en rennen echt lief achter je aan. Ik raak ze niet aan maar ze zijn zo schattig. Ik hoorde van Rita dat ze als huisdier gewoon uit huis zijn geschopt omdat er geen geld voor ze is. In Pinar gaven we ze altijd stiekem eten. Het is echt zo zielig. Ze rennen naar je toe, kwispelen als een gek en gaan op de rug liggen met de pootjes omhoog voor een knuffel. Kan helaas niet….
Dit was het voor nu! Volgende keer hopelijk foto’s erbij. Moet nog even kijken. Voor donderdag volgt nog wel een update!

http://ilsert.waarbenjij.nu/Reisverslag ... id=3456166

michiel
miembro de mérito
miembro de mérito

Bericht door michiel » 09 jun 2010 06:33

De 2e week

Buen Dia!
Het heeft even geduurd maar hier ben ik weer! Ik heb gelukkig lieve mannen in de klas die me hun laptop lenen om mijn lange verhalen alvast in Word uit te typen op me hotelkamer! Haha…

Dag 10
Eerst nog wat leuke feitjes/weetjes over Cuba en de Cubanen!

-Fooi geven aan de kamermeid is een must-do als je langer dan 2 dagen ergens verblijft! Een van de eerste dagen in Havana liepen we de kamer binnen toen ze bezig was. We gaven haar 1 CUC en de volgende dag hadden we al 2 zwanen op het bed met een briefje. Later had Iris body-lotion weggezet voor haar en toen had ze hartjes gemaakt. Ze doen echt extra hun best voor minder dan een euro. Aangezien de Bh’s na een tijd al waren weggebracht, dacht ik dat ik erg geen meer had. Tot ik er eentje vond in me koffer die dus blijkbaar uit mijn tasje gevallen in me koffer. Ik heb er toen maar een briefje bij gedaan en gezegd dat het voor haar was of iemand die zij kent. ’s Middags hadden we allebei 2 zwanen op het bed (gemaakt van handdoeken he Wink ) met onze zonnebrillen erbij. En een briefje…
- Douchen is een voorrecht! ’s Morgens is er meestal geen water, dus ook geen wc. En als er water is, dan is het koud. Tegen de avond wordt nog weleens warm. Dit was vooral in Havana het geval. In andere hotels minder.
- Cubanen vinden het blijkbaar heel normaal om hun neus heel hard op te halen. Echt ranzig. Iedereen doet het. Onze lieve gids Dora tot aan het nette dametje in het CUC-winkeltje in Hotel Nacional.
- Mensen worden snel oud. We waren in een coffeeshop (voor koffie ja Razz) die van een vrouw was geweest die nu te oud was om het te runnen. We hadden de eer om haar te zien. Ze leek wel 80, maar ze was maar 69. Dit komt door het harde werken hun hele leven.
- De partij van de dieren vinden ze hier echt belachelijk en lachwekkend. Een partij voor dieren! Haha.
- Mijn naam is vreemd voor Rita. Ze spreekt het uit als Elsè. En dan hoor je de L bijna niet.

Verder was er vandaag niets bijzonders. We hadden Spaanse les en daarna vrije tijd. Du weer naar het zwembad op het dakkie gegaan. De Ambassade ging niet door. We gaan alleen die man nog ontmoeten op de laatste dag in Havana.

Dag 11
Vandaag laatste dag talenschool gehad. Zodoende moesten alle klassen iets voorbereiden voor de docentes en de andere klassen. Onze klas had bedacht om de mannen in vrouwenkleding te steken en wij als meiden te dansen. Dit alles op una paloma blanca. Iedereen lachten zich dood. Rita vooral.
Rita’s dochter Diana ging nog voor ons allemaal zingen. Ze heeft 4 jaar gestudeerd om opera te zingen. Ze was echt onbeschrijfelijk goed. En ze was pas 20. Opera is niet populair in Cuba, maar wel in opkomst.
Daarna kwam de diploma-uitreiking. Onze docentes riepen hun eigen klas op. Omstebeurt kwamen we een kus en het diploma halen. Dan samen op de foto en klaar. Heel mooi diploma!
We hebben zo erg gelachen en gezongen die laatste middag. En dan afscheid, wat nog best triest is.
’s Avonds nog naar een jazz-cafe gegaan in Havana. Dat was wel leuk. Als je 10 CUC in had gelegd kon je drinken en eten tot 10 CUC. Maar ik was nogal moe en na 1 mojito was ik nogal lam en moe en na 1 limonade om het te compenseren zat ik al vol en werd ik misselijk. Dus vroeg naar huis gegaan. Wel jammer, maar er was toen ook niet veel. Alleen jazzbandje, maar dat heb je ook snel gezien. Wel jammer van de 5 CUC die nu niet gebruikt is.
Morgen begint het echt. De doorreis! We zijn dan telkens maar 1 nacht in een hotel en dan gaan we weer door. Zo tussendoor eens 2 nachten. Het wordt echt zwaar!

Dag 12
Om 7 uur was het weer dag en hup met de bus naar Cienfuegos. We zitten eindelijk all-in, dus dat wordt lekker geld besparen. We zitten in Rancho Luna voor 1 nachtje, maar wel aan het strand! Zo mooi! Voor het eerst strand gezien en met onze voeten in de Caribische Zee gestaan. Zo warm water; 27 graden. Er zitten hier alleen wel veel krabben, padden en motten. En dan trouwens niet zomaar krabben. De krabben komen regelrecht uit zee van het strand naar het hotel. Zo zat er bij anderen eentje in de badkamer. En tijdens het buffet kwam er ook eentje langswandelen. Je schrikt je dood. Ze zijn ongeveer zo groot als een vogelspin. Vandaag lekker vroeg slapen!

Dag 13
Vandaag alweer ingepakt voor het volgende hotel. We gingen eerst nog neen natuurwandeling maken door El Nicho. Dat ligt in de Sierra Escambray. Het was heel warm en een flinke klim, maar wel super mooi! De trogon gezien; de nationale vogel. Ik herken zijn roep ondertussen, haha. We gingen met jeeps naar El Nicho. Dat duurde een half uur, maar je ziet zoveel onderweg. Je rijdt door een dorpje en mensen kijken en zwaaien. Je ziet het dagelijks leven voorbij komen. En dat met de ramen open. Onderweg naar boven voel je het kouder worden. Heerlijk. En kouder is dus 25 graden. Toch nog wel warm. In de bergen waar El Nicho ligt, vind je overal beekjes en watervallen. Lekker koel water van 10 graden. Na de wandeling zijn we in een van die beekjes gedoken voor een half uurtje. Met een afspringplek en al. Heerlijk! Zo helder en koel. Mijn onderwatercamera is al bijna vol. Hierna zijn we gaan lunchen. Hier ben ik nog nagetekend door een tekenaar en zo ook wat andere klasgenoten van mij. Geheel onopvallend. Wist het pas toen de tekening voor me neus lag. Heb er een paar cent voor gegeven. Had niet meer losgeld. Ik lijk er niet op maar het is wel een leuke herinnering.
Dan weer terug met de jeeps naar het nieuwe hotel om in te checken. Dit ligt om op een heuvel met allemaal kleine huisjes met veranda’s en een dakje. En dan heb je binnen alleen een slaapkamer en een badkamer. Super schattig. En aan zee. Alleen zaten we zover achterin het complex dat we naast het zwembad zaten. En vanaf het zwembad sta je op een klif en kijk je uit over een inham van de zee die uitloopt op open zee. Een nadeel: hier lopen ’s avonds gigantische krabben. Drie keer zo groot als die van gisteren. 15 cm breed en 10 cm hoog. En alles is ’s avonds pikkedonker en dan is het complex ook nog heel erg bebost. Als je dan over het donkere pad loopt met een klein beetje licht hoor je alles aan alle kanten ritselen. Eerst besteedde ik er geen aandacht aan totdat we een encounter hadden met een van deze jongens. Leuk feit hierbij: ze zaten al op nachtkastjes en in badkamers. Zo ook kikkers. Bij ons gelukkig niks!
Tot slot nog een leuke bijkomstigheid van de airco’s. Ik ben al een week hees en het duurt maar. Maar verder heb ik niks. Je kan hier ook echt niet functioneren zonder airco,dus er is weinig aan te doen.
’s Avonds op het complex naar het barretje aan de overkant gegaan, daar was een feestje van onze groep. Met Nederlandse hits. Niet per se nederlands gezongen. Leuk hoe die Cubanen kijken en niks snappen. We zijn niet lang geweest want je zweet je al meteen kapot als je buitenstapt. Laat staan dat je danst.

Dag 14
Vandaag de stadswandeling gedaan in Trinidad. Het was echt veel te warm. Iedereen haat Trinidad nu Wink… Haha. We hebben een Casa de la Trova bezocht, waar ze muziek maken. Kerken, dorpsplein, casa de la musica. Veel lieve hondjes op straat; alleen niet aanraken . Daarna naar Museo Romantico geweest. Dit is een oud koloniaal huis in Trinidad ook. Dit huis is weer ingericht zoals het was in de 17e eeuw. Erg mooi met veel servies en mooie stoelen en een gigantische patio. Een badkuip van een ton zwaar. Trinidad was erg vervelend qua mensen. Hier bedelen ze niet, maar eisen ze om je spullen. Niet 1 maar 2 zeepjes moeten ze. En als ze wat krijgen willen ze meteen een 2e en ze zeggen niet eens dank u wel, maar verstoppen het meteen, zodat het lijkt alsof ze nog niks hadden gehad.
Volgende hotel vandaag was hotel Costasur. Beste tot nu toe. Zwembad EN strand. Het zwembad was zeldzaam zoet. De meeste zwembaden hier zijn gevuld met zout water en wat chloor. Zoet water is kostbaar. Gelukkig zouden we hier 2 dagen all-in verblijven. Op tijd naar bed gegaan omdat we de volgende dag nog eens zouden gaan hiken.

Dag 15
Vandaag vroeg op voor de 2e natuurwandeling. We gingen met z’n allen in 3 Russische legertrucks in 2 uur de bergen in. Na 1 uur lopen langs watervallen en beekjes en afdalingen gingen we weer zwemmen in een echt beekjes met lekker koud zoet water. Net als in El Nicho. De natuur was veel mooier en overweldigender dan waar dan ook. Je loopt echt in de tropen. Je ziet alles; veel verschillende salamanders, mieren, vogels, vlinders en vissen. De trogon eindelijk van dichtbij gezien. Net als kolibries. De kleinste kolibrie ter wereld.
Vissen zien we vooral in zee. Eentje gezien die half groen en half blauw was. Roggen schijnen er ook te zitten, in zee. En heremietkreeftjes. Alleen hier zijn ze blauw? Na de lunch aan het einde van de hiking weer terug in de trucks naar hotel Costasur.
’s Avonds zijn we met de taxi naar Casa de la Musica gegaan in Trinidad. Daar is dan muziek buiten en zit iedereen op trappen. Je wordt er dan vanzelf tussenuit geplukt door jonge Cubanen om te dansen. Heb er met eentje gedanst, maar hij draaide alleen rondjes met me. Ik kan geen salsa, maar het was wel heel leuk. Toen zei onze Nederlandse gids nog dat ik dichterbij moest dansen. Daarna gingen we met de klas naar een grot waar een discotheek in zat. Daar vooral met elkaar gedanst. Cubanen willen alleen heel sensueel dansen… En ja, daar hou ik nu niet zo van, haha. We zijn tot half 3 gebleven. Het was erg leuk om het Cubaanse uitgaansleven mee te maken. Maar het is eigenlijk gewoon te benauwd.

Dag 16
Vandaag met de trein naar Manaca Iznaga gereden vanaf Trinidad. We zouden eerst in een echt locomotief gaan, maar die was weer eens kapot zoals gewoonlijk. En ik was net ingeloot om als een van de weinigen voorin bij de machinist te zitten voor 10 min. Uiteindelijk gingen we met een elektrische trein en mochten we alsnog als ingeloten voorin. Ik zat zelfs achter ‘het stuur’ en mocht aan de hendel trekken zodat die trein het typische fuut fuut geluid maakt. Erg vet. Iris heeft het gefilmd voor me. We hebben daar nog de toren van Iznaga beklommen. En meteen door naar ons hotel in Sancti Spiritus. Het hotel heet Hotel Plaza. Zoek maar op. De kamers zijn suites en ik loop hier rond met een dikke vette glimlach. Straks eten en dan misschien nog even kijken wat er te doen valt in dit stadje.

Dit was mijn update voor nu! Hopelijk volgt er snel nog eentje.
Nog een weekje! Wat gaat het snel! Adios!

http://ilsert.waarbenjij.nu/Reisverslag ... id=3463835

michiel
miembro de mérito
miembro de mérito

Bericht door michiel » 12 jun 2010 07:37

La Isla Bonita

Hola a todos!

Update vanaf het paradijs!
Waarschijnlijk de laatste keer dat ik update, want morgen en overmorgen is weer te snel en de laatste dag zit ik in Saint Johns (voor de 3e keer) en dan heeft het niet veel zin meer om te updaten Smile

Dag 17

We begonnen met een korte stadswandeling door Sancti Spiritus. De hitte was gelukkig goed te doen! Het deel dat we verkenden was heel modern en mooi om te zien. Mensen zien er hier ook heel modern uit. Ze hebben ook vaak goud om en dan vraag je je af waar dat dan vandaan komt. Wat hier irritant was, was dat mannen enorm fluiten, sissen en kus geluiden maken. Het zou normaal zijn hier, maar ik kan er niet aan wennen of het als een compliment zien. Ze kijken dan ook zo vies. Maar ze komen nooit naar je toe. Dat scheelt.
Hierna moesten we afscheid nemen van onze geweldige kamer. De droom van elke vrouw Wink Marmer all-over the place. Daar leek het in ieder geval wel op.
We reden weer door naar Ciego de Avila. Onderweg zouden we eindelijk stoppen bij een schooltje, maar er werd elke keer geweigerd of het was gesloten. In Ciego de Avila zijn de mensen erg nieuwsgierig, maar staren niet zo erg als in andere steden, hoewel ze nooit toeristen zien. Een enkeling komt wat vragen, maar dat zijn meestal oudere mensen die ook niet meer kunnen werken. Iris gaf een oud vrouwtje nog een zeepje en tandpasta en ze was zo blij dat ze Iris dr hand helemaal kuste.
In de stad zelf is verder niet veel. Het hotel was ook 3 keer niks. Bah. In de badkamer zaten allemaal huisdieren. Onder andere een groene boomkikker. Ik schrok me kapot van dat beestje. Gelukkig kon Freke hem verwijderen. Kakkerlakken ook. Ik sliep niet op me gemak. Ze rennen en springen allemaal hier. Vreselijk.

Dag 18

Vanmorgen eindelijk weg uit die dierentuin en eindelijk naar CAYO COCO! We reden eerst nog door Moron. Niet veel bijzonders, wel echt Cubaans. Daarna doorgereden naar Laguna de Leche, het grootste zoet water meer van Cuba, en nog naar Pueblo Holandes. Dat is een dorpje gebouwd door Celia Sanchez. De vroegere vriendin van Fidel. Het zou in Nederlandse stijl zijn gebouwd maar het is meer Duits naar onze mening.
Het programma werd nog gewijzigd en we gingen eerder naar Cayo Coco. We zitten op een all-in resort en zitten in modules waar een stuk of 20 kamers zijn. Heel mooi. We zitten ook 100 meter van azuurblauwe zee en wit zand. We gilden als gekken toen we er aan kwamen. Dit heeft nog een half uur geduurd voor we gewend waren aan de aanblik van het strand. Overal palmbomen. Dit kon toch niet! Dit is alleen in films! Wat een leven. Hier kan de dierentuin van gisteren niet aan tippen!
Jammer genoeg maar 2 foto's gemaakt met de onderwater camera. Hij was al leeg. Verder de hele middag op het strand gelegen en niks gedaan. Alles is gratis. We kunnen continu cocktails halen. Friet, tosti, pasta. Alles. Terug in de MOOIE! kamer lekker film gekeken. We hebben amerikaanse zenders dus alles is te volgen.

Dag 19

Vandaag een vrije dag. Uitgeslapen? tot half 10 en toen maar naar het strand tot half 4. Daarna tot half 6 zwembad. Resultaat: verbrand als een gek. En veel ge-aftersunned.
Hopelijk trekt het morgen weg, want we gaan eerst de hele dag naar Santa Clara en 's avonds en overmorgen Varadero... wat ook strand is.
Overmorgenavond weer naar oud vertrouwd Saint Johns en dan de dag erna naar huis! Om half 9 vlieg ik pas, dus ik kan nog lekker de hele dag zwemmen.

Heb het nu wel bijna gehad hier en ben blij om iedereen weer te gaan zien straks! Eindelijk!

http://ilsert.waarbenjij.nu/Reisverslag ... id=3467040

Plaats reactie