Jossie

We zijn altijd benieuwd naar je verhaal
Hier vind je een uitgebreide collectie Cuba Reisverslagen.
Plaats reactie
michiel
miembro de mérito
miembro de mérito

Jossie

Bericht door michiel » 25 mei 2010 06:15

En cuba!

Hola mis amigas y amigos,

Zoals een aantal van jullie al wel vernomen hebben ben ik geheel veilig Cuba aangekomen en draai ik al een dagje mee in het Cubaanse leven. Voordat ik mijn verslag van de eerste dag ga schrijven wil ik even zeggen dat het afscheid op schiphol echt super fijn vond! Erg bedankt allemaal!

Gisteren dus een lange vlucht gehad van tien uur en jullie weten dat ik dat niet zo heel fijn vind om daar boven in de lucht te hangen maar ik moet zeggen; ik ben vrij rustig geweest tijens de vlucht. Ook nauwelijks turbulentie o.d. dus prima. En toen kwam het moment dat je uit zo'n vliegtuig stapt; regelrecht de vochtige warmte in.. Dat is anders! Zo anders dat een van de studenten er direct bij neerviel.. (maar gelukkig ook snel weer opstond!)

We zijn met twee bussen naar ons hotel in Havana gebracht. (en iderdaad, we kregen een Cuba Libre!) En Zoe en ik bivakeren nu in een kamer op de 7e etage. Er zijn in totaal 14 etages en op de bovenste etage bevind zich een openlucht zwembad; heerlijk in gezwommen vanmiddag. Dat mocht ook wel want vanochtend toen ik op was gestaan en een douche wilde nemen was er geen water, niet koud niet warm. Oke.. aan dat soort dingen zal ik dus nog een beetje moeten wennen! Maar verder; wat is Havana een ontzettend mooie stad!! Wat een sfeer hangt hier.. Zoveel leven op straat. Echt erg bijzonder; waar ik ook kijk, alles heeft zijn charme hier.

Vanochtend ook nog naar de talenschool geweest waar we de komende dagen ook elke dag een aantal uur Spaanseles zullen gaan volgen. We zijn opgedeeld in kleine groepjes en krijgen les in kleine lokaaltjes waar je tijdens de les de hanen buiten hoort kraaien. Honden lopen hier trouwens ook overal... en veel ook, maar helaas zijn ze niet altijd levend,(ai ai ai) ze laten ze hier gewoon liggen??

Tja wat kan ik verder vertellen; een uur internet in het hotel kost 5 euro, het is hier snikheet, veel gebouwen zijn vervallen....echt vervallen, er rijden veel lada's maar ook redelijk wat andere auto's, spaans spreken met de bevolking is zo makkelijk nog niet, er cubanen naar je toe komen en vragen om zeep, zonnenbrandcreme, pennen of leche por bambino.. (Er zijn veel dingen schaars hier in Cuba omdat veel mensen hier leven op een bonnenboekje, en als bepaalde waren er niet zijn dan krijgen ze ook niets.. tandpasta wordt bijvoorbeeld eenmaal per twee a drie maand per tube uitgedeeld per gezin..! En ga zo maar door)

Het is hier tegen half twaalf en dat betekend dat ik zo mijn eerste berichtje ga afronden en naar boven ga om te slapen..

Ik heb al veel foto's gemaakt en ik snap dat jullie daar benieuwd naar zijn en dus zal ik ook snel wat foto's gaan plaatsen.. Ik zag dat iemand wat 'plaatsruimte' had gegeven? Super! Dat voelt als extra druk om snel wat te plaatsen.. so, I promise to do that asap!

Nou lieve mensen ik ga naar boven moe moe moe... Mijn hoofd werkt ook niet optimaal mee om hier in de hitte een lopend verhaal te schrijven maar jullie zullen het er even mee moeten doen!! Komt snel meer!

http://jossje.waarbenjij.nu/Reisverslag ... id=3447933

michiel
miembro de mérito
miembro de mérito

Re: Jossie

Bericht door michiel » 01 jun 2010 06:46

Viven y viajar en Cuba

Hola,

Daar ben ik weer even. Leuk om jullie reacties terug te lezenSmile

In een week kan er veel gebeuren. Zo heb ik dan ook ontzettend veel gedaan. Binnen de studiereis hebben we een ontzettend druk programma en vaak ben je dan aan het eind van de dag ook helemaal kapoet. Even een korte update:

Woensdag: Spaanse les en naar Museo de la revolucion.
Donderdag: Spaanse les en examen Spaans (best lastig) en 's middags naar hotel Nacional. 's Avonds naar concert geweest in hetzelfde hotel waar een aantal -nog levende jaja- leden van de oude Buena vista social club speelden. dat was erg leuk maar ook erg koud! Kennelijk moeten ze hier de airco in een duur hotel zo hoog zetten dat het bijna niet te doen is! Ik vroeg daar om iets omdat ik het koud had en kreeg een wit tafellaken (...) ha! Dat was erg charmant! Maar ik was niet de enigste.. dus!
Vrijdag: naar Pinar del Rio en Vinales. Onderweg naar een tabaksplantage en drankstokerij geweest. Beide dingen erg interessant. Maar WOUW wat een gebied is dat. Zoek maar op google en je zult het zien. Dat was echt het mooiste (natuur)gebied dat ik tot nu toe heb gezien in mijn leven.
Zaterdag: grotten bezocht en boottochtje gemaakt. (hier houdt de loop van het verhaal op maar ik heb geen tijd om het te fixen! Lees verder!) Op een gegeven moment waren we ergens waar ik de kans kreeg om paard te rijden; een uur voor 5CUC (ongveer 5 euro) door dat gebied heen.. Tuurlijk deed ik dat (er waren maar drie paarden en gelukkig waren er ook niet veel mensen die dat graag wilden) dus happy me! Dat was echt geweldig. Wouw wouw wouw. Onderweg ergens bij familie van de man wat gedronken en de kippen lopen daar dus door het huis.. en de zwijntjes en honder lopen om het huis en die mensen wonen daar zo ontzettend basic. Erg bijzonder om te zien.. Die avond zijn we naar het centrumpje van Vinales gegaan met de groep. Ook werkelijk weer heel erg leuk. Alle mensen in het dorp verzamelen daar -jong en oud-, er wordt een installatie/draaitafel neergezet en het plein vulde zich met muziek en dansende en kletsende mensen..Zo kennen we dat niet in Nederland!
Zondag: Een botanische tuin bezocht en kans gekregen om een Canopy tour te maken. Dat was leuk! Met een kabelbaan over de meren en huizen vliegen.. Wel wat eng maar om het direct te overwinnen ben ik als eerste gegaan.. En mijn moed werd beloond! Smile Die avond terug naar Havana en weer ingechekt in hotel St Johns.
Vandaag alleen Spaanse les gehad en vanmiddag maar even geslapen op bed.
had een mondeling maar dat is niet erg goed gegaan. Maargoed!

In het algemeen ervaar ik het land als zeer relaxd en de mensen zijn echt open en los.Overal waar je komt staat een bandje te spelen (het is echt zo). De docentes op school dansen en zingen waarneer ze kunnen en kennen bijna geen schaamte. Elke dag is warm en gisteren kwam toch wel echt de eerste echte regenbui toen we op een oude koffieplantage stonden (dat had ik nog niet verteld); het water kwam echt even heel erg hard naar beneden en daarna was het ook opeens voorbij. Overal wordt je aandacht getrokken en dus ook buiten havana is het ontzettend mooi. Erg veel bloemen en erg veel groen. Alles gaat zijn eigen gang hier lijkt het.

Ik ga afsluiten en zo eens kijken of ik wat kan eten in een Paladar. Dat zijn restaurantjes die de Cubanen zelf mogen runnen (maar wel een bepaald bedrag moeten betalen) en dus niet van (geheel)de staat zijn. Er mogen max 12 mensen kunnen eten en ze hebben vaak toch niet veel meer dan de normale hap hier: rijst met bonen en ananas.. Soms wat vlees (kip of varken) en ach, het is best allemaal te eten! Je waardeert het iig veel meer dan in je eigen omgeving.

http://jossje.waarbenjij.nu/Reisverslag ... id=3456046

Plaats reactie