Tim

We zijn altijd benieuwd naar je verhaal
Hier vind je een uitgebreide collectie Cuba Reisverslagen.
Plaats reactie
michiel
miembro de mérito
miembro de mérito

Tim

Bericht door michiel » 21 mei 2010 06:05

Bienvenido a Cuba ?!

Allereerst zal ik jullie meedelen dat de foto's de komende 10 dagen nog niet op mijn blog zullen verschijnen. De schamele computers die in Havana ter beschikking staan zijn beveiligd met een of ander programma waardoor buiten Internet explorer geen enkel ander programma werkt, en daarnaast is de snelheid van de verbinding ook nog eens van het niveau van Burkina Faso! Tot mijn terugkomst in Mexico dus enkel beschrijvingen, waar jullie zelf de plaatjes bij mogen fantaseren Wink

Bij mijn vertrek uit Mexico City raakte ik op het vliegveld in gesprek met enkele Mexicaanse studenten die in Cuba medicijnen studeren. En daarmee ook met Manolo, een Cubaan die me maar al te graag van wat adviezen voorzag en binnen 10 minuten zijn telefoonnummer gaf. Als ik problemen of vragen had moest ik hem meteen bellen! Precies de Cubaanse gastvrijheid waar ik al van veel mensen over gehoord had. Waar ik echter nog nooit iets over gehoord had was de gastvrijheid op het vliegveld...
Toen ik aankwam moest ik een formulier invullen voor de gezondheidsdienst, met daarop de vraag in welke landen ik de afgelopen 15 dagen verbleven had. Mexico en Peru bleken niet de antwoorden voor een soepele entree van Cuba :s Bij de 'immigration control' moest ik eerst al lang wachten en vervolgens mijn ziektekostenverzekering en inentingen laten zien voor ze mij als allerlaatste van deze vlucht van een stempel voorzagen. Deze horde gepasseerd denk je eindelijk Cuba binnen te zijn, maar niks bleek minder waar. En mannetje van de douane nam mijn paspoort in en vertrok zonder verder ook maar iets te melden. Na mijn handbagage door de scan te hebben gehaald en in dezelfde hal mijn backpack van de lopende band gevist te hebben, ging ik op zoek om mijn paspoort terug te krijgen. Net voor ik uit de aankomsthal wilde lopen kwam een andere douanabeambte met mijn paspoort naar me toe, en zei me te wachten. Weer een andere beambte kwam de 'to declare' vragen afnemen, waarna nog een hele reeks vragen volgde. Toen die kaart eenmaal ingevuld was en ik alle vragen beantwoord had kwam de volgende beambte: "Follow me". We liepen terug langs de handbagagescan, door een donkere aankomsthal en ik had nog steeds geen idee wat er ging gebeuren... We liepen naar een klein kamertje met een narcotica analyse apparaat erin. Op een onvriendelijke toon werden me wat vragen gesteld over drugsgebruik, waarna ze met een doekje mijn handen afnamen en het doekje analyseerden. En natuurlijk viel deze test POSITIEF uit! Wat in dit geval gunstig is voor mij, want dat betekende dat ik geen drugssporen had Wink Ik mocht de heren weer volgen naar de aankomsthal, alwaar de beambte mijn hele backpack en handbagage volledig leeghaalde om te controleren of er echt geen drugs in zaten. Toen dat het geval bleek mocht ik dan eindelijk het land in!

In de vertrekhal werd ik een soort van lastiggevallen door een oud mannetje wat me graag mee wilde nemen in zijn taxi. Ik wilde eerst even geld opnemen en checken of het niet goedkoper kon, maar overal waar ik was, was het mannetje ook. Toen de informatiebalie me dezelfde prijs gaf als het mannetje besloot ik maar met hem mee te gaan; hij zag er wel gezellig uit. Na enkele minuten gepraat te hebben vertelde Marcelino, zo heette hij, me over zijn nichtje, dat dezelfde leeftijd had als ik. Hij kon me wel aan haar voorstellen, maar alleen als ik serieus was. Ik reageerde niet echt: ik was bang hem te beledigen als ik zei dat het niet zo nodig hoefde van mij, en dat hij zou verwachten met haar te trouwen als ik positief zou reageren.
Ietsje later vertelde hij dat we zo langs zijn huis zouden rijden als ik dat niet erg vond, want hij moest ff wat afgooien. Ik vond het prima, want de prijs was toch al afgesproken en de rit was gezellig. Bleek echter zijn broer met dochter (ja, het desbetreffende nichtje) daar ook te wonen! Toen de voordeur open ging zat net daarachter een ouwe kerel met enkel een boxershort en kookschort aan, f*cking hilarisch! Very Happy Het nichtje sliep, maar werd zelfs wakker gemaakt om aan me voorgesteld te worden! En daar sta je dan; een meisje wat je eigenlijk niks hebt te melden voor je neus en zowel links al rechts van je ouwe Cubanen die verwachten dat zich een enorm boeiend gesprek gaat ontwikkelen. Gelukkig had Marcelino me verteld dat ze zwarte band in taekwando had, dus daar kon ik nog wel wat interessante vragen over stellen. Na enkele minuten hard werken om de conversatie bezig te houden kwam Marcelino met de verlossende woorden dat we nu echt weer moesten gaan, want hij had officieel geen pauze. Maar niet voordat Lisset en ik mobiele nummers hadden uitgewisseld! Na deze boeiende ontmoeting gingen we door naar mijn casa particular, alwaar Marcelino me na het afrekenen een flinke knuffel gaf. O, en natuurlijk kon ik vanavond bij hun komen eten! Hij zou dan wel slapen, maar ik kon gezellig met zijn broer en Lisset eten. Vanwege de waarschijnlijk mooie ervaring die dit zou zijn wilde ik graag gaan, maar ik ben uiteindelijk thuis gebleven omdat ik vermoedde dat er dan meer van me verwacht werd dan ik wilde. En zo had ik twee zeer tegenstrijdige ervaringen in mijn eerste uren in Cuba!

http://timtuerlings.waarbenjij.nu/Reisv ... id=3443370

Andre
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Verblijfplaats Cuba: La Habana
Contacteer:

Re: Tim

Bericht door Andre » 21 mei 2010 16:13

Ja...zulke taxichauffeurs hebben we in Amsterdam niet... :wink:

Robert
miembro de mérito
miembro de mérito
Contacteer:

Bericht door Robert » 21 mei 2010 16:52

Ben je wel eens in Amsterdam geweest André. :-D
Dit is zuiver een privé mening.
Schade en/of problemen ontstaan door het opvolgen van deze informatie is geheel voor eigen risico.

Woont u in Amsterdam of Diemen dan begint uw Cuba-vacantie hier.:wave:

Andre
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Verblijfplaats Cuba: La Habana
Contacteer:

Bericht door Andre » 21 mei 2010 20:07

Ja hoor Robert. Ze praten er daar bij jullie in 'het dorp' nu nog over. :P

Plaats reactie