Inge

We zijn altijd benieuwd naar je verhaal
Hier vind je een uitgebreide collectie Cuba Reisverslagen.
Plaats reactie
michiel
miembro de mérito
miembro de mérito

Inge

Bericht door michiel » 05 jan 2010 07:11

Eindelijk een bericht op mn blog!!!

Hola Amigos,

Hier dan eeeeeeeeindelijk een berichtje van mij. Ik heb een andere manier gevonden om toch een heel verhaal op mn blog te plaatsen.
Niet in een verhaal schrijven in een internet cafe.. waar de pc´s zooooo traaag zijn dat het uur al om is voordat je pagina geladen is, maar gewoon lekker thuis, want mail checken kan altijd hier. Zolang ik geen sites met veel plaatjes en kleuren bezoek doet de pc het hier prima. Dus ff een verhaaltje op de mail zetten en in een internet cafe knippen en plakken op mn site.

Omdat ik nu al 4 weken hier zit ga ik dr geen uitgebreid (dagboek) verslag van maken. Ik maak hier zo veel mee, dus ben je ten eerste uren lang aan t lezen en ten tweede heb ik daar hier echt geen tijd voorRazz.

Dus hier ff een samenvattend verhaal:

Bijna elke ochend gaat mijn wekker om half 8, gek genoeg is het hier helemaal niet moeilijk om zo vroeg op te staan.
Om 8 uur staat er een heerlijk ontbijtje voor mij klaar met een bord vol fruitas: Fruita Bomba (papaya), watermeloen, vers stuk ananas en een banaan. Verder wordt er elke ochtend scrabbled egg voor mij gemaakt en krijg ik toast. Goed begin van de dag zou ik zeggen.
Om half 9 begint mn spaanse les. Ik leer ontzettend veel, maar toch had ik gehoopt dat het praten sneller zou gaan.

Vanaf mn eerste dag hier heb ik Fleur ontmoet (Flor en Cuba) en het klikte meteen heel erg goed. Vanaf toen hebben we ook ongeveer elke dag wat leuks samen gedaan. We hebben heel Habana Vieja door gelopen ( een grote wijk in La Habana), ontzettend veel gezien, stranden bezocht, op excursie naar Trinidad (ciudad) geweest en we zijn veel gaan stappen. Kortom we hebben heel veel lol en het is heel gezellig.

Verder iets wat heel erg opvalt hier in Cuba zijn de mannen. Ze zijn echt allemaal LEKKER, maar jammer genoeg zijn de meeste echt niet te vertrouwen en heb je dr dus helemaal niets aan. Maar het blijft leuk. Een ego strelend land als je blank en/of blond bent en een lichte kleur ogen hebt. Om de meter (en dat is eigenlijk niet eens zo overdreven) wordt er naar je ge-pssssssssssst, oooh que linda, que rica geroepen of wordt er gezegt dat ze toch echt heel erg van je houden. Haha allemaal leuk en aardig maar daar trappen we niet inRazz. MAar toch heb ik ook al heel wat "goede" cubanen ontmoet.. dus ze zijn echt niet allemaal zo.

Een paar weken terug ben ik met Fleur naar Trinidad geweest, een klein stadje op 6u rijden afstand van La HAbana. We zaten daar via de mama cubana van Fleur in een ander Casa particular van een vriendin van haar. We kregen een ontzettend relaxt appartementje, met 2pers slaapkamer, een eetkamer en een buitenterras op t dak. Trinidad is totaal anders dan La Habana. Het is veel kolonialer, de wegen zijn slechter, veel mensen rijden met paard en wagen door de straten, er wordt veel muziek op de straten gespeeld en de mensen zijn heel erg vriendelijk en gastvrij. Naast Habana is het meer een dorpje waar iedereen elkaar kent. Niet erg goed voor je reputatie dus hahaRazz
We hebben daar het hele stadje bezocht, zijn naar t strand geweest en hebben de clubs bezocht. Een hele bekende club daar is Las Cuevas, een grote discotheek in een grot. Dat was echt superrrrrrrrr vet.

NA dat weekend had ik toch wel weer zin om terug te gaan naar La Habana, Trinidad had ik wel gezien na 2 dagen. Hier in Habana heb ik na 3 weken nog niet eens de helft gezien. Tis ook misschien dat ik niet zo de toerist uit wil hangen. Maar ik heb nog 4 weken hier dus dat moet helemaal goed komen.

Verder nog ff iets leuks: Het is hier zo ongeveer 28 tot 30 graden elke dag. De zon schijnt heerlijk ( hoewel het de afgelopen dagen wel een beetje regenachtig is geweest) en ik ben al heel erg bruin gewordenRazz

Ik heb al heel veel foto´s gemaakt maar dat zal toch even moeten wachten aangezien het al een uur duurt om 4 foto´s te uploaden.

Verder was het afgelopen week natuurlijk kerstmis, wat hier niets anders inhoud dan heel erg uitgebreid eten met de familie, errrug gezellig dus. Overdag hebben we natuurlijk kerst gevierd met alle ander studenten, en wel op het strand met een fles Havana Club.

Tot nu toe dus veel beleefd en t zal niet ophouden. Zelf ben ik bezig met het bijhouden van een dagboek. Gewoon over alles wat ik meemaak hier, haha te veel om op internet te zetten.

Zo mn verhaal is lang genoeg, zijn jullie ook weer even zoet voor de komende 3 weken hahaRazz

(inmiddels ben ik al weer een week verder vanaf dat ik dit bericht heb geschreven, nu eidelijk de kans om het op internet te plaatsen.Razz)

Oohh jaa.. dit nog ff: Feliz navidad y feliz anos nueve.!!!

Onderhand nog maar 3 weekjes te gaan hier.. time flies!!!

http://ingenaarparadise.waarbenjij.nu/R ... id=3263814

michiel
miembro de mérito
miembro de mérito

Re: Inge

Bericht door michiel » 16 jan 2010 20:12

Opnieuw berichtje vanuit Cuba

¡Hola Amigos! ,

Hier dan mn 2e verslag.

Je zult het wel niet geloven.. maar tis hier KOUD!!!! echt verschrikkelijk.. en ik dacht dat het hier minstens 25 graden zou zijn duss het enige warme wat ik bij me heb is 1 lange broek 1 vest en een sjaal..

Gelukkig waren mijn eerste 3weken hier wel met geweldig weer en ben ik ook nog eens erg goed in overdrijven.

In mn eerste 2 weken was het zelfs warmer dan gemiddeld, 32 graden. Maar nu heb ik al een paar x s´ochtends 10 graden (uit de zon dan) meegemaakt.. kouuuuudd!!!

Tis hier ook nog nooit zo koud geweest.. haha maar dat zullen jullie in Holland ook wel merkenRazz min 10 hoorde ik?.. aiiii..

Echt de tijd vliegt hier.. ik heb dr al weer 5 1/2 week op zitten. Nog maar 1 en een halve week en ik zit in het vliegtuig richting Trinidad&Tobago.. waar het godzijdank.. WÉL het hele jaar door ontzettend warm is. Kheb dr nu al zin inVery Happy

Tot nu toe komen en gaan dr allemaal leuke studenten en ik ben via de ¨cubaanse broer¨ van een vriendin in contact gekomen met allemaal leuke cubaanse mensen. Zo ga ik elk weekend van vrijdag t/m zondag uit met hun.. ontzettend leuk en veel goedkoper dan als met een groep 'toeristen'.

Ondertussen ken ik een groot deel van de stad op mn duimpje, voel me ook echt een cubaanse haha..

Maar dus nog steeds ontzettend naar mn zin hier.. enn ik wil eigenlijk ( behalve dan vanwege het weer) echt nog niet weg.. Ik ga hier sowieso terug komen!!

Vanaf mn laaste bericht tot aan deze ook weer heel veel gekke, leuke dingen meegemaakt.. maar te veel om in dit bericht te schrijven. Okey een paar dan:

Vorige week zijn we met Victor (cubaanse broer van Pia, vriendin) naar el Acuario geweest. Hij werkt daar als dolfijnen trainer. Wij konden dus gratis naar binnen om de show te zien. NA de show gingen we naar boven. Daar konden we, (uit het zicht van de camera) de dolfijnen aaien, met ze spelen en truckjes doen.. Echt Superrr.. veel foto´s gemaakt en ook een filmpje.

Echt heel leuk, enn ik ga deze week weer.. alleen dan voor de zeeleeuwen show, Erick, een andere trainer en vriend (waarmee k goed contact heb.. Razz hehe) geeft de show en heeft me gevraagd te komen.

Tot nu toe, van elke dag een verslag gemaakt voor in mn diario (in klad dus dat wordt nog veel schrijven in trinidadRazz), dus als dit niet voldoende is dan kan je bij mn terugkomst een kijkje nemen in mn avonturen haha.

http://ingenaarparadise.waarbenjij.nu/R ... id=3274972

michiel
miembro de mérito
miembro de mérito

Bericht door michiel » 24 jan 2010 11:27

Countdown

¡¡Hola guapos!!,

Waarschijnlijk mijn laatste bericht hier vanuit Cuba. Zondag ochtend vroeg zal ik om 4uur snachts op moeten staan om om 5 uur een taxi te pakken naar el aeropuerto. Mn vlucht gaat om 8 uur.

Duss ff een verslagje van de laatste week(en).

Gelukkig is het weer hier weer helemaal omgeslagen. Mas o menos 25/28 grados hiero. Heerlijk, de kleur die ik verloren was gedurende het koude en slechte weer, heb ik natuurlijk weer dubbel ingehaald. Je zou bijna denken dat ik een cubaanse was.. afgezien dan van het blonde haar en blauwe ogen.

Vorige week en deze week ook weer naar het acuario geweest. Deze x zeeleeuwen show gezien.. ook nog een kusje gekregen en daarna een openlucht dolfijnen show.

Was weer leuk!! ´Heel handig om de mensen die daar werken te kennen, kun je voor noppes naar binnen.

Eindelijk in deze 7 weken, is mij dan toch iets minder leuks overkomen.

Vrijdag ging ik naar t strand, eerst ff Habana Vieja in om inkoopjes te doen in grote winkel straat Obispo en de feria die daaraan ligt.

Terwijl ik daar liep, ontmoette ik een één of andere gozer, die net terug was gekeerd vanuit Europa, een cubaan, dus het is al heel bijzonder dat hij het land uit kan komen. Maar hij bleek een profesor de salsa y percussión te zijn, dus dan met speciaal toegangsbewijs kunnen sommige mensen hier toch de kans krijgen om t land uit te komen.

Maar okey.. wij gezellig kletsen, enn hij leek echt een goeie gozer, hij liet me zn bewijzen zien, paspoort en alles.. want anders zou ik hem natuurlijk niet geloven.. Ik bedoel bijna elke cubaan hier zegt dat hij muziekant of salsa leraar is.. enn dat hij connecties in Europa heeft.. wat de meeste hier niet hebben.

Maar op een gegeven moment gingen we naar t strand, want ik had daar met wat vrienden afgesproken.. enn hij was t ook al van plan.. (claro!!) Enn in de bus enn op t strand, begon hij steeds irritanter te worden.... aaahh un beso por favor.. porque no?? irritant.. enn ik de hele tijd no, no quiero.. blablabla.. Op een gegeven moment heb ik hem een beetje boos gemaakt enn ging hij dr vandaar.. hehe..

Maar toen kwam ik dr achter dat ik geld miste enn hij was eigelijk de enige die het gedaan kon hebben. 10 eurie enn verder 30 CUC..(20 eurie dr bij dus )heeeeeel fijn.. lul.

Ik denk niet dat hij me beroofde omdat hij geen geld had ofzoo.. want dat zat echt helemaal goed bij hem.. maar meer omdat ik hem niet wilde ofzoo.. tsssss je kan echt niet elke toerist krijgen.. wat denkt tie wel.

Tis zoo jammer dat je niet zomaar mensen kunt vertrouwen hier.. Gelukkig zijn dr ook een heleboel echt goede mensen..

Njaa dat duss.. Enn dat in 7 weken tijd.. verder echt niets vervelends meegemaakt..!!

Vnaaf en morge lekker stappen met cubaanse vrienden.. haha goede cubanen deze keer..Heb dr zin in.Wink

MAar dus zondag vroeg op, 8 uur vlucht, 3 uurtjes vliegen naar Panama, 2 uur wachten op vliegveld.. dan 3uur vliegen naar Port of Spain, Trinidad!!.

Kheb mn vlucht al hervestigd en informatie voor vervoer in Trinidad al binnen.. NO QUIERO IRME!!! nog niet.. haha.. maar wel ontzettend veel zin in Trinidad.
http://ingenaarparadise.waarbenjij.nu/R ... id=3286156

michiel
miembro de mérito
miembro de mérito

Bericht door michiel » 27 jan 2010 18:58

Al ff onderweg

hoi hoi,
ondertussen ben ik alweer anderhalve week in Cuba.
Alles is goed hoor, ik ben al een goed eind op weg! Bijna in Santiago.

Alleen een kaart om een uurtje te internetten kost 5 Euro, dus ga er voorlopig maar van uit "geen nieuws is goed nieuws"

Tot nu toe heb ik telkens bij mensen thuis geslapen.
Een hele belevenis, om de nacht een ander bed, in een ander huis met meer of minder kitsch en prullaria in de kamers.

Echt die mensen hebben het niet heel slecht hoor met 25 Euro per nacht voor een kamer.
Dat kun je ook wel zien aan de muziekinstallatie, dvd/speler, 3 huistelefoons en een switch blade naast de trap.

Bij andere mensen, moet je maar naar de buren bellen, want zij hebben geen telefoon.
Zitten op een bank waar de veren verstopt zijn odner een tafelkleedje en je vooral niet moet verschuiven anders zit je bil klem.

De omgeving is super! Palmen, golvend landschap, zonnetje 25 / 30 graden en omdat het winter is regelmatig een beetje bewolking, wat ik wel erg prettig vind. Op een paardrijtochtje van 1,5 uur ben ik in Cowboystijl, 1 hand aan het touw wat teugel moet voorstellen en flink onderuit gezakt, door een koffie, kalebas, banaan, en suikerrietplantage gehobbeld. Hierna had ik wel nog 2 dagen spierpijn.

Verder viel gister mijn ontbijt niet zo goed en heb ik alles er rond een uur of 11 weer uitggooid, jawel net naast de treden van de kerk! Tante Graziela die mij net van straat had geplukt omdat ze nog een Nederlandse kent in Camaguey was zo aardig om me mee te nemen naar haar huisje en mijn shirt te wassen.

Het was heel gezellig om even te babbelen met een buitenlands iemand die vaker en langere tijd in Cuba verblijft. Het laatste nieuws is dat de maaltijd die op het werk verstrekt wordt wordt geschrapt. Hiervoor krijgt men 15 pesos compensatie. Dat betekent dus dat ze zelf een lunch moeten regelen van net aan 70 cent en dat is natuurlijk niet haalbaar.

Morgen reis ik door naar de oostkust en 2e stad van Cuba om eens op de universiteit te kijken of ik maandag aanstaande nog mee kan doen met de les.

Tot snel.

http://ingeholtkamp.waarbenjij.nu/Reisv ... id=3292485

michiel
miembro de mérito
miembro de mérito

Bericht door michiel » 09 feb 2010 17:40

Aan het strand

Wow,
de afgelopen dagen flink veel gezien.
In santiago aangekomen, helemaal in het oosten van het land.
Als eerste direct naar de universiteit om me aan te melden.
Dat was nog niet zo makkelijk.
Na een flinke wandeling het juiste gebouw gevonden. Alleen met mijn toeristenkaart, mag je niet studeren. of ik in de 2 dagen nog even in Havana voorbij zou kunnen gaan om het te wisselen naar een Studentenkaart.
Eh, dat was dus geen optie.
Oh, nou de meneer 3 kamers verder zou het wel kunnen regelen, maar niet voor maandag.
En na 1 week les, zou ik dan weer een andre kaart meoten kopen, aangezien je op een studentenkaart nu niet echt kan reizen of aan ee nsalsales kan deelnemen...

Toen maar, iets anders geregeld en bij een mevrouwtje privé les genomen. Waarchijnlijk erg illegal, maar ja, gezien haar ´huis´ waar de watertank op het dak het grootste item was, kwam het geld best goed uit.

3 dagen, 2 uur les. Fantastisch, de grammatica weer flink opgefrist en het ´leuke´ is... alle belangrijke werkwoorden zijn onregelmatig!!!
Heb dus nog flink wat te oefenen.

Nu in Baracoa, dit gebied ligt tussen de bergen en heeft een eigen micro'klimaat, erg groen en vruchtbaar met mooie stranden.

De ene dag dat ik aan het strand was dus ook flink verbrand!!!

Gister een pittige wandeling door een tropisch en sub-tropisch regenwoud gedaan, met boomvaresn, wilde orchideeen op de palmbomen, kolibries, spechten en de nationale vogel. Flink gezweet en aan het eind heerlijk de voeten afgekoeld in de rivier naast de waterval.

vanochtend mijn was aan de huishoudster gegeven, zodat ik morgen fris aan mijn laatste weekje kan beginnen, is het nog steeds niet opgeklaard en hoop ik dat ik morgenochtend niet met allemaal natte kleding op stap moet.

Morgen wordt pittig. als eerste weer terug naar Santiago, 5 uur over een slingerende bergpas. Erg mooi! En vervolgens 1 uur wachten op het station om de nachtbus naar Santa Clara, in het midden van het land, te nemen. Daar staat de geblindeerde trein die ´el Che´ wist te onderscheppen tijdens de revolutie en wat voor het leger toch wel het tijdstip was om het op te geven.

http://ingeholtkamp.waarbenjij.nu/Reisv ... id=3309836

Plaats reactie