Het is momenteel 08 Sep 2010 07:40

Alle tijden zijn UTC + 1 uur [ Zomertijd ]

Forumregels

- Toon respect voor elkaars mening
- Gebruik geen scheldwoorden
- Probeer zo veel mogelijk je informatie in de goede forums en onderwerpen te posten
- Als je op zoek bent naar informatie of je wilt een vraag stellen, gebruik dan eerst de zoek functionaliteit boven in dit forum. Misschien heeft iemand je vraag al eens eerder gesteld

Plaats een nieuw onderwerp Reageren op dit onderwerp  [ 23 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Titel: De vrijlating van 53 politieke gevangenen. En dan? (1)
BerichtGeplaatst: 13 Jul 2010 19:24 
miembro de mérito
miembro de mérito

Afbeelding
Vanmiddag zijn de eerste zeven Cubaanse dissidenten in Madrid aangekomen. De verwachting is dat er morgenavond nog enkelen zullen volgen. Bij de eerste groep hoort de 60-jarige Ricardo González, een van de beter bekende gewetensgevangenen. Hij was voorzitter van de journalistenorganisatie Manuel Márquez Sterling en correspondent voor Journalisten zonder Grenzen. De anderen zijn Léster González, Omar Ruiz, Antonio Villarreal, Julio César Gálvez, José Luis García Paneque en Pablo Pacheco.

De website Diario de Cuba wijdde gisteren een commentaar aan de recente vrijlatingen van Cubaanse politieke gevangenen en zette een aantal kanttekeningen.

Vertrek
De aangekondigde vrijlating van meer dan 50 politieke gevangenen is te danken aan acties van de binnenlandse oppositie, inspanningen van de lokale katholieke kerk en de bemoeienis van buitenlandse diplomaten en druk van de internationale media. De dood van de hongerstaking Orlando Zapata Tamayo op 23 februari, en de start van een nieuwe hongerstaking, direct na de dood van Zapata door Guillermo Fariñas, evenals de aankondiging van een serie andere hongerstakingen, betekenden het startschot van reeks gebeurtenissen die ook het Cubaans regime dwongen tot het zetten van stappen. Het geweld tegen de vrouwengroep Damas de Blanco, speciaal in de maand april, dwong de katholieke kerk tot een publiek veroordeling van de zogeheten actos de repudios (gewelddaden tegen dissidenten en hun directe omgeving die oogluikend worden toegestaan door de Cubaanse autoriteiten). Enkele zondagen achtereen werden deze vrouwen lastig gevallen bij de uitgang van de kerk van Santa Rita, en politieagenten eisten van elke kerkbezoeker een identiteitsbewijs. Dat bracht de Damas de Blanco er toe de bemiddeling van de katholieke kerk te vragen.

Foto boven: de aankomst van de Cubanen in Madrid

Lees meer:
http://cuba.web-log.nl/cuba/2010/07/de- ... dan-1.html

Profiel  

De vrijlating van 53 politieke gevangenen. En dan? (1)

Sponsor van Cuba Plaza:

Sponsor

Titel: Re: De vrijlating van 53 politieke gevangenen. En dan? (1)
BerichtGeplaatst: 14 Jul 2010 01:49 
miembro
miembro

De vrijlating van de politieke gevangen is ongetwijfeld een positieve zaak toch heb ik een iets andere kijk op de zaak, ik denk dat de rol van de katholieke kerk hierin overschat wordt de katholieke kerk in Cuba stelt weinig voor. Zelfs de bemiddeling van de Spaaanse minister van buitenlandse die meer invloed heeft dan de kerk moet volgens mij gerelativeerd worden. Het zou interesant zijn om te weten van wie het initiatief uitging van Cuba of Spanje. Sommige waarnemers gaan ervan uit dat
Raul Castro hiermee indirect een opening naar de Verenigde Staten wil forceren. Opmerkelijk is dat de Spaanse minister herhaald dat de gevangen vrij zijn, hun familie mogen meenemen, vrij mogen kiezen tussen Cuba of Spanje en zelfs mogen terugkeren naar Cuba, hun bezittingen worden ook niet geconfisceerd. Dit alles wekt de indruk dat Spanje veel heeft kunnen losmaken en Cuba betrekkelijk veel heeft ingewilligd. Waarom? Ik hecht weinig geloof aan humanitaire elementen.
Zou het kunnen dat de interne economische druk te hoog aan het worden is? Ik geloof eerder in een economisch gedwongen toenadering met de gevangen als pasmunt. Er wordt gemeld dat Cuba voor een crisis staat vergelijkbaar met de periódico especial. Er wordt dan ook teruggegrepen naar de methoden van toen. De kleine zelfstandigen worden terug aangemoedigd. Het begon met de zelfstandige taxi chauffeurs, dan volgde de kappers, nu kunnen de boeren ook rechtstreeks verkopen, worden verkoop in particuliere kioskos aangemoedigd. Tergelijktijd is er een tekort aan basis levensbehoeften, zo is er al maanden geen zeep te krijgen in Havana en andere steden , soms is er geen rijst, koffie, toiletpapier er wordt gesleuteld aan de libreta. Al deze producten moet Cuba contant betalen, Cuba krijgt nergens nog krediet. Er zijn de geblokeerde tegoeden van buitenlandse firma's bij Cubaanse banken. Er zijn indicaties dat het Cuba toerisme blijft terug lopen, die trend was de laatste twee jaar al begonnen maar zet verder door.
Opmerkelijk is ook de timing en rol van Fidel, toevallig bij de vrijlatingen wordt hij terug actief, bezoekt een wetenschappelijk centrum en houdt en tv toespraak over de gevaren van een atoomoorlog in het Midden Oosten. Waarom? wil hij zijn aanwezigheid aantonen of wil hij de aandacht van de vrijlatingen afleiden? Ik geloof eerder in het laatste. Mijn gok is dat er nog veranderingen gaan komen en allen uit noodzaak voor ze in een Soviet Unie scenario verzeilen. Niet het US embargo zal Cuba nekken maar de wereldwijde economische terugloop.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 14 Jul 2010 09:20 
Moderator
Moderator
Gebruikers-avatar

Verblijfplaats Cuba: Havana/Puerto Padre
Ik vind 'vrijlating' eigenlijk een vreemd woord in dit verband.
In mijn ogen zijn deze zeven niet vrijgelaten maar verbannen.
Zo zie ik het tenminste als je je eigen land uitgeschopt wordt.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 14 Jul 2010 10:04 
miembro de mérito
miembro de mérito

Dag Havanalover,

Ik weet niet of er zoveel verschil is tussen jouw opvattingen en die van anderen in deze kwestie. Bij staten zijn mensenrechten zeker geen eerste prioriteit in hun beleid. Economische belangen en stabiliteit spelen vaak een grotere rol. Maar soms komen die dingen samen. In het EU-beleid heeft de dood van Fariñas wel degelijk een rol gespeeld. Cubaanse diplomaten werkzaam in Brussel en de EU-landen worden daar voortdurend mee geconfronteerd.
De publieke oproep van de kardinaal om een einde te maken aan het geweld tegen de Damas is m.i. ook niet onbelangrijk geweest.
De rol van de kerk is opvallend, juist omdat de maatschappelijke macht van de Cubaanse kerk niet vergelijkbaar is/was met die in andere landen in Latijns Amerika.
Maar al eerder is gesuggereerd dat de kerk een rol kan spelen in de normen en waardendiscussie in Cuba. Bijvoorbeeld in de zorg voor de bejaarden (vroeger monopolie van de partij) of campagnes tegen immoreel gedrag op de werkvloer (sjoemelen en stelen). Het voordeel van de Cubaanse autoriteiten is natuurlijk ook dat je met een landelijke organisatie te maken hebt met een infrastructuur, die ook niet zo verdeeld is als de protestantse wereld.

Dat de VS en bv de landbouwbelangen een rol spelen lijkt me ook waarschijnlijk, En de discussie in het Congres over het totaal opheffen van het reisverbod worden vergemakkelijkt door de vrijlatingen van nu. Het heeft niet zoveel aandacht gekregen maar kardinaal Ortega van Havana is twee weken geleden nog enkele dagen in Washington geweest en ook gesprekken gevoerd met het State Department.

[url]Niet het US embargo zal Cuba nekken maar de wereldwijde economische terugloop.[/url] en het onvermogen van het Cubaanse systeem om daar praktisch op te reageren. Dat dateert eigenlijk al vanaf het moment dat de gigantische hulpstroom uit de Sovjet Unie ophield.

Met groet,

Kees

Profiel  

BerichtGeplaatst: 14 Jul 2010 15:51 
miembro
miembro

Kees van Kortenhof schreef:

[url]Niet het US embargo zal Cuba nekken maar de wereldwijde economische terugloop.[/url] en het onvermogen van het Cubaanse systeem om daar praktisch op te reageren. Dat dateert eigenlijk al vanaf het moment dat de gigantische hulpstroom uit de Sovjet Unie ophield.
Kees

Dag Kees,
Dit is juist het cynische aan het politiek spel dat nu gespeeld wordt. De "humanitaire rechten enz." is de inzet die voor de buitenwereld nobel overkomt maar in feite de cover up is.
De vraag is wie gebruikt wie in dit spel? De Kerk met een eewenlange traditie van machts uitoefening en manipulaties in diplomatiek gekronkel met Cuba en de VS. De Kerk tracht meer invloed te winnen in Cuba, daar zijn ze berucht voor!
Raul Castro tracht zijn winkel die op instorten staat draaiende te houden met als goedkope pasmunt de politieke gevangen. De Amerikaanse lobbyisten lopen de deuren plat om terug produkten of nog meer producten aan Cuba te kunnen slijten. Het is voor deze drie "belangen partners" big business met als cynische inzet "mensen rechten en gevangen" Mooie en nobele idealen? FORGET IT ! Geen van de drie partners is onbesproken of zuiver op de graat.
- Cuba niet met zijn politieke gevangen
- de VS niet (zie Guantanamo en de vele oorlogen voor olie of eigenbelang)
- de Kerk eeuwenlange historiek van eigenbelang en misbruiken tot op vandaag toe (zie recente pedo-sex en fiscale schandalen)

Ik ga akkoord met je uitspraak over " het onvermogen van het Cubaans systeem om te reageren op de veranderende wereld omstandigheden". Dit zal hun uiteindelijk de strop omdoen! Cuba heeft nooit veel eigen productie gehad en geleund eerst op de VS dan op de Soviet Unie en nu gedeeltelijk op Venezuela.
Wat als Chavez verdwijnt? Ik sta sympatiek tegenover de gratis ziektezorg, goedkope voorzienigen electriciteit, transport , huizen enz. Maar dit moet betaald worden met iets. De Cubaanse leiders zijn goed in Cuba's nationale sport, bedelen, geld afhalen van anderen. Mijn groot verwijt is dat ze ook de kans hebben gekregen om te doen wat Deng Xiaoping in China heeft gedaan en anderen in Vietnam. Uw sociale zekerheid door een ander laten betalen is gemakkelijk! Daarom vrees ik dat stilaan het uur der waarheid aan het komen is met de wereldwijde economische terugloop. Er worden veel tekorten gerapporteerd, ook in de Cubaanse hotels en restaurants is er een kwaliteits daling wegens te korten. Canadezen die zich voor 400 dollar een week all-in in Varadero gaan bezatten zijn er nog genoeg, maar daar verdient Cuba weinig aan.
Het Cuba toerisme (hun melkkoe) blijft al drie opeenvolgende jaren dalen (zie Google trends) Toerisme is seizoens gebonden als zij niet snel ( het is al 20 na 12 i.p.v. 5 voor 12) nieuwe inkomsten genereren gaan ze moeilijke jaren mee maken (style Haiti) De oude generatie leiders zal mogelijk verdwenen zijn maar hun opvolgers zullen nog decenia puin kunnen ruimen.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 14 Jul 2010 20:09 
miembro de mérito
miembro de mérito

Zo is het.! Cuba staat al 50 jaar op omvallen.!
Voor de zoveelste keer voert - ook nu -Cuba de regie.!
Frustrerend moet het zijn voor al diegenen, die denken daar enige invloed
op te kunnen uitoefenen.!
De "huurlingen" konden al eerder weg maar hoopten alsnog als "marionet"
ingezet te kunnen worden.Nu gaan ze eindelijk, zonder voorwaarden vooraf
naar Spanje en verder. Met medeneming van al hun familieleden, want ook
die verliezen hun steun. Al die ambassades zijn niet van lotje getikt.!
Cuba, al 50 jaar failliet en geconfronteerd met de hongerdood.!
Echter nog nooit voedselzendingen en hongerdoden in Cuba, want Cuba kon
zich zelf bedruipen.!
Gretige Amerikanen en Europee-ers want Cuba staat garant.! Waarom staat men
anders te popelen om te kunnen leveren en alles nog flink gesubsidieerd.!
Dat weet men in de U,S maar al te goed.!
Steeds meer "de wens" is de vader van alle propaganda.
Nogmaals.! Cuba worstelt en komt boven.!
De VS gaat aan bemoeizucht en eigen sociale ellende ten onder.!
En Europa.... volgt met de ogen dicht.!

Profiel  

BerichtGeplaatst: 14 Jul 2010 21:18 
miembro de mérito
miembro de mérito

Dag Havanalover,

Citaat:
]Dit is juist het cynische aan het politiek spel dat nu gespeeld wordt. De "humanitaire rechten enz." is de inzet die voor de buitenwereld nobel overkomt maar in feite de cover up is
.

We hoeven er niet eindeloos op door te gaan maar ik vind je uitgangspunt nogal somber als het gaat om de motieven van mensen. Ook in deze kwestie van de vrijlatingen. Daar hebben zoveel elementen een rol gespeeld zoals de rol van Spanje, de druk van de internationale publieke opinie, een groeiende beweging onder Cubaanse intellectuelen - en dan doel ik niet op de traditionele dissidenten maar op mensen als bv. Pablo Milanes, die de actos de repudio scherp veroordeelde, het feit dat Juanes zich achter de Damas de Blanco opstelde - en de behoefte aan economische lucht voor het Cubaanse systeem.

Als ik vandaag Moratinos hoor zeggen dat niet alleen de 53 politieke gevangenen vrijkomen maar 'alle politieke gevangenen' dan kan ik dat niet anders als een positieve gebeurtenis duiden. Als het allemaal bewaarheid wordt, natuurlijk. Dat is niet alleen een cynische cover up.

Met groeten,

Kees

Profiel  

BerichtGeplaatst: 15 Jul 2010 00:00 
Moderator
Moderator
Gebruikers-avatar

Verblijfplaats Cuba: Havana/Puerto Padre
Zorrito, als al die huurlingen (zoals jij ze noemt) volgens jou toch geen enkel invloed hebben en niks zullen bereiken, waar is de cubaanse regering dan bang voor? Dan kun je die mensen net zo goed hun gang laten gaan.
Hoe zou jij het vinden als jij over de grens wordt gezet omdat je een ietwat afwijkende mening loopt te verkondigen en men jou als een cubaanse huurling ( :wink: ) beschouwt.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 15 Jul 2010 00:31 
miembro
miembro

Kees van Kortenhof schreef:
Als ik vandaag Moratinos hoor zeggen dat niet alleen de 53 politieke gevangenen vrijkomen maar 'alle politieke gevangenen' dan kan ik dat niet anders als een positieve gebeurtenis duiden. Als het allemaal bewaarheid wordt, natuurlijk. Dat is niet alleen een cynische cover up.
Kees

Akkoord Kees we hoeven er niet over door tegaan, juist enkele slotbedenkingen. Hoe lang was de val van de Soviet Unie niet voorspeld en het bleef maar duren tot het onverwachts zeer snel ging. Dat er plots zulke grote toegevingen worden gedaan doet mij vermoeden dat er een reden voor is en dat het water hoog aan de lippen staat. Als binnen een paar maanden Cuba naar economische hulp (lees subsidies of leningen) zal hengelen als compensatie voor de vrijlatingen en de verbeterde relaties zal dat duidelijker worden. Benieuwd of de EU en de VS daar staan voor te trappelen gezien de serieuze economische problemen in eigen huis.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 15 Jul 2010 12:00 
miembro de mérito
miembro de mérito

Andre, het gaat hier niet alleen om afwijkende meningen.!
In 2003, tijdens die invallen in Afghanistan en later Irak, achtte 'n groep Cubanen,
gesteund door miljoenen dollars en nog meer beloftes, de tijd rijp voor 'n omwenteling
van het Cuba-Soc, Systeem. Mis poes, ze werden allen opgepakt en tot langdurige
gevangenisstraffen veroordeeld.
Na 7 jaar in de bak, de beloftes niet waargemaakt en hun toestand uitzichtloos kiezen
ze door bemiddeling van de Kath. kerk ( en niemand anders ) nu eieren voor hun geld
en willen nu massaal vertrekken naar Spanje.!
"n Zorg minder voor Cuba en 'n groot probleem voor al die Ambassades die nu nieuwe
huurlingen moeten gaan zoeken.
Echter ik denk dat die inmiddels hun lesje geleerd hebben. Die huurlingen kosten
miljoenen en miljoenen dollars en het effecf is zoals nu gebeurd nada en niente.!
Elizardo Sanchez en Myryam Leyva (de vorige protegees van Kees) hebben het
inmiddels begrepen en varen nu 'n andere koers.Zij spreken over verzoening.!
Inmiddels is dan ook Laura Pollan (voorheen Myryam Leyva) als woordvoerster
van de Damas door het buitenland gepromoveerd.
En ... de Damas mogen verder demonstreren in Miramar (en nergens anders) op voorspraak
en na goede afspraken d,m,v, Kard. Jaime Ortega. !
Mij dunkt, alles zo klaar als 'n klontje.!

Ps.Andre, Zorrito heeft jaren in Oss gewoond.!
Ik hou m'n hart hart vast.! Organon, Zwanenburg, Philips en Desso en nu die chemische
U.S national. En niet te vergeten Vos :-D transportbedrijven.! Is nu iedereen in Oss werkeloos.!!
Typische aardige en sympathieke inwoners. Hoewel - de Deken van Oss was de baas en (destijds) de Burgemeester verkondigde al : Ik houdt ze wel dom.!

Profiel  

BerichtGeplaatst: 15 Jul 2010 13:46 
miembro de mérito
miembro de mérito

Zoals ik in een eerdere post al schreef vraag ik me nog steeds af wat er nu werkelijk aan de hand is, van vrijlating is volgens mij (zoals Andre ook schrijft) geen sprake. Verbanning is het juiste woord tenzij het tegendeel blijkt en vrijgelaten politieke gevangenen gewoon op Cuba blijven en hun dagelijkse bezigheden DAAR kunnen oppakken.

Op de site van Euronews vandaag het volgende:

http://www.euronews.net/2010/07/15/more ... -in-spain/

In tegenstelling tot NOS en andere media gebruikt men hier het woord excile (vebanning) wel! Ben benieuwd de komende tijd naar wat er meer naar buiten gaat komen maar e.e.a. is volgens mij (zoal Havanalover schrijft) niet zuiver op de graat en gaat verbanning van mensen tegen de rechten van de mens in!

Profiel  

BerichtGeplaatst: 15 Jul 2010 17:24 
miembro de mérito
miembro de mérito

Er komt een testcase want er schijnen 8 tot 10 politieke gevangenen kenbaar hebben gemaakt dat ze in Cuba willen blijven.
En zoals Marianao al opmerkt is dat een fundamenteel mensenrechten, zelfs ondertekend door Cuba.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 15 Jul 2010 17:32 
miembro de mérito
miembro de mérito

Ben heel erg benieuwd Kees

Profiel  

BerichtGeplaatst: 15 Jul 2010 21:25 
miembro de mérito
miembro de mérito

Afbeelding
Zeker tien Cubaanse dissidenten willen Cuba niet verlaten als ze worden vrijgelaten uit de gevangenis. Dat meldden bronnen binnen de Cubaanse oppositie woensdag. Volgens een oppositiewoordvoerster hebben vier politieke gevangenen dit standpunt al doorgegeven aan de aartsbisschop van Havana, kardinaal Jaime Ortega. Na bemiddeling door de leider van de katholieke kerk in Cuba had het communistische bewind besloten 52 politieke gevangenen vrij te laten.

Verbanning of vrijlating?
Er ontstond onduidelijkheid over de vraag of de vrijgelatenen in vrijheid zouden kunnen kiezen om naar Spanje te vertrekken of ook de mogelijkheid zouden hebben in Cuba te blijven. De eerste dissidenten die in Madrid aankwamen spraken dan ook over verbanning en minder over invrijheidsstelling.

Vanmiddag zijn in Madrid nog twee dissidenten, vergezeld van 23 familieleden in Spanje aangekomen. Het gaat om de onafhankelijk journalist Mijail Bárzaga (veroordeeld tot 15 jaar gevangenisstraf) en de dissident Luis Milán (veroordeeld tot 13 jaar en lid van de christelijke beweging Liberación- op de foto links). Met hen zijn nu sinds dinsdag 11 dissidenten uit Cuba op vliegveld Barajas in Madrid aangekomen

De NRC is de eerste Nederlandse krant die enkele voormalige politieke gevangenen interviewt. In de krant van vandaag verscheen een artikel geschreven door Merijn de Waal.
http://cuba.web-log.nl/files/cubadissid ... li2010.pdf

esekkeninMadridmetCubaansedissidenten15juli2010

Profiel  

BerichtGeplaatst: 20 Jul 2010 15:52 
miembro de mérito
miembro de mérito

Bron: Trouw.nl, 20 juli

Cuba wil meer dissidenten vrijlaten

GENEVE (ANP) - Cuba is bereid om meer politieke gevangenen vrij te laten dan de 52 die al zouden vrijkomen. Als ze willen, kunnen ze in het land blijven. Uiteindelijk wil de Cubaanse regering iedereen vrijlaten die niet voor moord vastzit. Dat heeft de voorzitter van het Cubaanse parlement, Ricardo Alarcón, dinsdag gezegd.

Het Cubaanse regime besloot eerder deze maand, na bemiddeling door de Rooms-Katholieke Kerk, om 52 tegenstanders van het bewind vrij te laten. Ze behoren tot een groep van 75 mensen, die in 2003 waren veroordeeld tot celstraffen tussen zes en 28 jaar.

Zeker elf dissidenten zijn al naar Spanje overgebracht; negen anderen vertrekken in de loop van deze week. Het gaat om het grootste aantal Cubaanse politieke gevangenen dat op vrije voeten komt sinds 1998.

Profiel  

Berichten weergeven van de afgelopen:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Reageren op dit onderwerp  [ 23 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn UTC + 1 uur [ Zomertijd ]